[ubuntu-nl gemeenschapsraad] Grootte van de gemeenschapsraad

Sense Egbert Hofstede sense op ubuntu.com
Zo Jun 10 21:07:44 CEST 2012

Beste gemeenschapsleden,

We maken nu al een tijdje gebruik van het organisatiemodel dat we
vorig jaar ingevoerd hebben. Bij het gebruik hebben we al enkele zaken
gevonden die in de praktijk minder goed bleken te werken dan gedacht.
Nu we bezig zijn met het vervangen van Wanda als gemeenschapsraadslid,
wordt een andere onvolkomenheid duidelijk. Het blijkt erg moeilijk te
zijn om kandidaten te vinden die bereid zijn de plek van Wanda in te
nemen.

Bij de raadsvergadering eerder vandaag vroegen we ons af wat we
hiermee moeten doen. Bij het vaststellen van de processen om de
gemeenschapsraad en de gemeenschapsleiding te vullen, hebben we geen
rekening gehouden met te weinig (of geen) kandidaten. De huidige
situatie doet de vraag opkomen of het model wel geschikt is voor de
huidige gemeenschap.

Zelf ben ik er van overtuigd geraakt dat de organisatie zoals we die
nu hebben, net een slag te groot is voor de gemeenschap. Verschillende
raadsleden stelden voor om te overwegen de raad te verkleinen naar
vijf leden. In de praktijk is dat ook ongeveer het aantal dat aanwezig
is bij vergaderingen en bovendien lijkt het een aantal te zijn dat we
makkelijker kunnen vullen dan de huidige zeven. Ik zou dan ook graag
horen wat de rest van de gemeenschap hiervan denkt.

Bij het verkleinen van de raad naar vijf leden lijkt het mij
onmogelijk om ook niet de rol van de gemeenschapsleiding ter discussie
te stellen. Het idee achter de leiding was om drie toegewijde mensen
het dagelijks bestuur in handen te geven, aangezien een groep van
zeven daar te groot voor is. Maar, gezien de kleine schaal van Ubuntu
Nederland en bij een raad van vijf personen, lijkt mij dat niet meer
nodig. Ik zou dan ook willen voorstellen om tegelijk met het
verkleinen van de gemeenschapsraad de gemeenschapsleiding af te
schaffen. Het enige wat de raad dan nog hoeft te doen na verkiezingen,
is iemand aanwijzen als voorzitter van de vergadering en 'LoCo
Contact' voor de internationale gemeenschap.

Ik hoor graag wat jullie hiervan denken!

Groeten,
--
Sense Egbert Hofstede
http://sehofstede.nl/