[ubuntu-nl gemeenschapsraad] Hoe wordt de veiligheid van de Nederlandse images gegarandeerd?

Thomas de Graaff thomas op thomasdegraaff.nl
Ma mei 7 22:58:31 CEST 2012

On ma, 2012-05-07 at 22:38 +0200, Redmar wrote:

> De iso's worden door mij gemaakt, met tools die door Canonical zijn
> gemaakt (ubuntu-defaults-builder om precies te zijn). Ik weet niet
> welke controles Canonical op de standaard iso's uitvoert, maar de
> gelokaliseerde iso's gaan niet door een soort controle bij Canonical
> heen. Ik denk niet dat dat een probleem hoeft te zijn, er zitten zo'n
> 60.000 pakketten in de repositories, en die zijn vast niet allemaal door
> Canonical getest. De meeste van deze pakketten zijn ook gewoon door
> vrijwilligers zijn gemaakt die we maar 'moeten' vertrouwen.

Persoonlijk denk ik niet dat je een pakket in de Ubuntu repo's zomaar
kan vergelijken met een willekeurige ppa qua veiligheid. Ik weet het
fijne er niet van, maar volgens mij krijg je niet zomaar een pakket in
de repo's, ook al zijn het er erg veel?

> [...]
> de veiligheid van de Nederlandse images te garanderen. Het eenvoudigste
> is denk ik om de verschillen tussen de originele en de Nederlandstalige
> images te vergelijken. Als het goed is zouden er maar in een klein
> aantal bestanden verschillen moeten zitten. Ik zal proberen of ik een
> goede manier kan vinden om de iso's te vergelijken en dit dan op deze
> lijst plaatsen. Als er dan 3 of 4 vrijwilligers zijn die kunnen kijken
> of er geen veranderingen op vreemde plekken zitten denk ik dat we als
> ubuntu-nl redelijkerwijs kunnen 'garanderen' dat er niets vreemds met de

Nice, dit vind ik een heel goed plan! :) Als er een mogelijkheid is om
de toevoegingen die gedaan zijn te zien, en dat wordt gecontroleerd door
een aantal mensen, dan kunnen we garanderen dat de images ok zijn. En
dan tevens de md5sums publiceren van de gecontroleerde iso's zodat
mensen dan ook zelf kunnen controleren of ze de gecontroleerde iso te
pakken hebben. Dat lijkt me een aardig waterdicht systeem.

P.s. Redmar, ik waardeer ten zeerste de inzet om gelocaliseerde cd's te
maken. Maar ik zie graag een procedurele veiligheid waarbij meerdere
ogen kijken of de veiligheid ok is. Niets persoonlijks!

> [...]
> de gebruikers kan verspreiden (bijvoorbeeld als een radiostation de
> streaming URL aanpast).
>
> Als mensen zelf de iso willen bouwen om die met 'mijn' versie te
> vergelijken kan dat met het volgende commando:
>
> sudo apt-get install ubuntu-defaults-builder
>
> ubuntu-defaults-image --ppa redmar/nederland --locale nl_NL
>
> Groet,
> Redmar
>
> PS: Als je nu de images bouwt zullen de updates die sinds het uitkomen
> van precise vrijgegeven zijn al direct in de iso meegenomen worden. Dit

Ik ga naar een Ubuntu Releaseparty. Kom jij ook? Kijk
op www.ubuntuparty.nl voor meer informatie.