[ubuntu-nl gemeenschapsraad] Geen stemming Raadsvergadering 10 december 2011

Thomas de Graaff thomas op thomasdegraaff.nl
Vr Dec 30 14:29:05 CET 2011

On vr, 2011-12-30 at 13:29 +0100, Redmar wrote:

> Waarom zou de raad mailinglijsten/launchpadteams kunnen sluiten?

Ik denk dat ik het niet helemaal goed heb verwoord. De gemeenschapsraad
kan het in een uiterst geval van disfunctioneren het lidmaatschap van
een team van Ubuntu Nederland op launchpad ontnemen. Maar daarvoor
hoeven teams natuurlijk niet te worden opgeheven, of hun launchpad
mailinglijsten te worden ontnomen.
Hoe dat verder in zijn werk gaat? Ubuntu Nederland gemeenschapsleiding
is eigenaar van Ubuntu Nederland op Launchpad, en kan dus vrij eenvoudig
met enkele kliks teams hun lidmaatschap van Ubuntu Nederland ontnemen.

> Het is
> nogal een 'stretch' om te zeggen dat launchpad een van de middelen is
> die de raad aan teams ter beschikking stelt. Ook de mailinglijst is
> volgens mij van ubuntu/canonical afkomstig, en niet van de raad.

Inderdaad, de Ubuntu Nederland gemeenschap heeft van Canonical
beschikking gekregen over een heel aantal middelen voor onze
gemeenschap. En mede heeft de gemeenschap beschikking gekregen om deze
middelen naar eigen inzicht te beheren. De gemeenschap kan dus zelf
teams toevoegen en verwijderen die onder Ubuntu Nederland vallen op
Launchpad.

> Het is niet meer dan redelijk dat de raad middelen intrekt die zij zelf
> verstrekt heeft, maar met alle andere middelen heeft de raad mijns
> inziens niets te maken. (Nog afgezien van de vraag hoe dat in z'n werk
> zou moeten gaan, de raad is geen eigenaar van launchpad teams).

Feitelijk is Ubuntu Nederland Gemeenschapsleiding eigenaar van het
Ubuntu Nederland team op Launchpad. Ubuntu Nederland Gemeenschapsleiding
is onderdeel van de gemeenschapsraad, en is binnen die raad
verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding.

Kort samengevat dus, de gemeenschapsraad kan besluiten teams hun
lidmaatschap van Ubuntu Nederland te ontnemen, en dat is iets anders dan
teams opheffen. Dat had ik verkeerd verwoord.