[Ubuntu NL gemeenschapsraad] Discussie vergadering 10 mei

Thomas de Graaff thomasdegraaff op planet.nl
Za mei 7 14:21:30 CEST 2011

Een reactie op de nieuwe agendapunten

5 11.04 is een LTS, men moet misschien even wennen aan het gebruik van
Unity, maar 10.10 is naar mijn inzien niet minder stabiel dan een LTS

11.04 is geen LTS. ;) 12.04 wordt weer een LTS.

6 Er word door het documentatie team voorgesteld om documentatie
centraal te beheren op help.ubuntu.com zodat ook vertaalde documentatie
daar aanwezig is. Dit lijkt mij uitstekend, maar ik weet niet hoe
anderen daarover denken.

Dit lijkt mij een beslissing die aan het documentatieteam zelf is?

7 Ik stel voor om de aangemelde forumleden ouder dan een maand zonder
posts (automatisch) te verwijderen, zodoende krijgen we een meer
realistsch beeld van ons leden aantal

Een andere optie zou kunnen zijn om leden die een bepaalde periode niet
gepost hebben automatisch een mail te sturen met een verzoek om hun
lidmaatschap te bevestigen binnen een bepaalde periode. Gebeurt dat
niet, pas dan autotisch verwijderen.

8 Nu het vertaalteam 100% heeft behaald bij de vertalingen voor Natty,
stel ik voor om voor hen promotie te maken en te vragen om
foutopsporing

Is dat een taak voor de gemeenschapsraad? Promotie maken lijkt me niet
echt een taak voor een gemeenschapsraad. Daarnaast lijkt het me eerder
dat het vertaalteam zelf kan verzoeken om foutopsporing als ze daar
behoefte aan hebben?

9 Er is wel interesse voor een ubuntu-nl promotie team maar komt
moeizaam van de grond, uiteraard een aantal belangrijke redenen zijn het
ontbreken van de officiële status en promotie materiaal. Daarnaast zijn
we geen officiele club, stichting of vereeniging, welke het makkelijker
zou maken om gelden te mogen ontvangen en zo de promotie van ubuntu-nl
te kunnen verbeteren.

Ik zie als het grootste probleem het ontbreken van een rechtspersoon. De
officiële status komt wel weer denk ik. Er is geld gereserveerd om een
rechtspersoon op te richten, dat staat op de bankrekening van Holland
Open. Er is ook een besluit, geaccepteerd door de gemeenschap om een
stichting op te richten. Rob Snelders was al een heel eind op weg met de
voorbereiding, maar heeft vorig jaar toen er besloten is om het proces
van oprichting uit te stellen tot het nieuwe organisatievoorstel
geïmplementeerd zou zijn de handoek in de ring gegooid. Maar hij heeft
waarschijnlijk nog wel de nodige documenten die hij had voorbereid voor
de oprichting.

10 Hoe kunnen we Ubuntu-NL promoten bij overheid, gemeentes en andere
instellingen. Nu is de tijd om toe te slaan en in te springen op al die
bezuinigingen. Het heeft gewerkt in Engeland, vwaar de Overheid overgaat
op Linux, dit betekent dat gemeentes en dus ook scholen spoedig zullen
moeten volgen.

Dit lijkt me geen taak voor Ubuntu-NL als organisatie. In het verleden
was Ubuntu-NL altijd als organisatie alleen gericht op niet
professionele eindgebruikers, niet op de professionele gebruikers. In
het huidige organisatievoorstel vind ik dit niet terug in de missie. Ik
ben persoonlijk van mening dat het beperken tot de niet professionele
gebruikers past bij de geschiedenis en cultuur van Ubuntu-NL, en zou dat
graag opgenomen zien worden in het organisatievoorstel.

11 Het is alweer een tijdje stil rondom Ubuntero van de maand. misschien
moet het weer tot leven worden gewekt.

UndiFineD