[Ubuntu NL gemeenschapsraad] Stichting: update, en werving, benoeming bestuursleden

Thomas de Graaff thomasdegraaff op planet.nl
Vr mei 27 12:57:16 CEST 2011

Raadsleden,
Rob Snelders is akkoord met het leiden het proces tot de oprichting van
een stichting voor Ubuntu-NL.

Hierbij twee vragen, waarbij het wellicht handig is als iedereen zijn
mening er bij zet:

1) Rob heeft aangegeven het een goed idee te vinden om de
gemeenschapsraad te laten beslissen wie er in het bestuur van de
stichting komen. Wat vinden jullie hiervan?

- Thomas: Ik vind dat een prima taak voor de gemeenschapsraad. Ik denk
dat we als gemeenschapsraad het best een vacature kunnen uitschrijven
voor algemeen bestuurslid zodat geïnteresseerden zich kunnen melden. Een
andere, wellicht snellere optie zou zijn om als gemeenschapsraad zelf
mensen te zoeken, vragen die we geschikt achten.

2) Is het juist wel, of niet wenselijk dat leden van de gemeenschapsraad
deelnemen aan het bestuur van zo'n stichting?

- Thomas: Ik denk dat zo'n stichting prima kan functioneren als er geen
gemeenschapsraadleden in zitten, gezien de beperkte functie van de
stichting (slechts ondersteuning van Ubuntu-NL, geen aansturing). Verder
is het denk ik zo dat de stichting in de praktijk vooral te maken zal
krijgen met het promotie, events team, omdat daar waarschijnlijk vooral
de kosten en (sponsor)inkomsten gemaakt worden, en in mindere mate met
de gemeenschapsraad.

groet,
Thomas.