[Ubuntu NL gemeenschapsraad] Stichting: update, en werving, benoeming bestuursleden

leoquant leoquant op ubuntu.com
Vr mei 27 14:41:40 CEST 2011

On 27-05-11 12:57, Thomas de Graaff wrote:
> Raadsleden,
> Rob Snelders is akkoord met het leiden het proces tot de oprichting van
> een stichting voor Ubuntu-NL.
>
> Hierbij twee vragen, waarbij het wellicht handig is als iedereen zijn
> mening er bij zet:
>

> 1) Rob heeft aangegeven het een goed idee te vinden om de
> gemeenschapsraad te laten beslissen wie er in het bestuur van de
> stichting komen. Wat vinden jullie hiervan?
>
> - Thomas: Ik vind dat een prima taak voor de gemeenschapsraad. Ik denk
> dat we als gemeenschapsraad het best een vacature kunnen uitschrijven
> [...]
Hoi raadsleden,

1) ik vind het in eerste instantie een goed idee om mensen aan te
wijzen via de raad. Ik denk dat veel mensen in de raad kennis hebben
van de achtergronden van het stichtings idee. En dal lijkt mij toch
zeer wenselijk, zeker in eerste instantie. Je voorkomt hiermee dat
mensen zitting nemen in een stichtingsbestuur met heel andere
opvattingen over het doel/status van zo'n stichting.

2) ik vind dat mensen uit de raad ook zich verkiesbaar moeten kunnen
stellen voor het bestuur van de stichting, vooral wanneer leden
affiniteit en/of ervaring hebben met het opstarten van stichtingen.
Zou verder volstrekt iedereen in zo' n stichting mogen deelnemen,
doormiddel van een algemene vacature? Wat mij betreft niet. Ubuntu
heeft nu het team "kiesgeechtigden" op launchpad. Deze kunnen kiezen
wie in het eerste stichtingsbestuur zitting mag nemen voor Ubuntu-nl.
Waar dan gekozen moet worden uit een voorzitter, penningmeester en
secretaris.
Deze moeten bewezen affiniteit hebben met Ubuntu-nl.

groet!
leoquant