[ubuntu-nl gemeenschapsraad] stichting

Thomas de Graaff thomas op thomasdegraaff.nl
Di Okt 25 11:49:34 CEST 2011

In principe zijn teams (groepen) binnen Ubuntu-NL volgens het
organisatieplan zelfstandig, en niet gebonden aan een bepaalde
organisatievorm (organisatievoorstel 3.0):

        De hierboven genoemde organisatie is de Organisatie van Ubuntu
        Nederland. Deze staat los van de Groepen van Ubuntu Nederland.
        De groepen opereren onafhankelijk en zijn niet formeel gebonden
        aan een bepaalde organisatievorm. Het is echter de
        gemeenschapsraad die beslist over de middelen die de gemeenschap
        tot haar beschikking heeft. De gemeenschapsraad kan ze
        toewijzen, maar ook weer afnemen. Voorbeelden van zaken die tot
        de middelen gerekend worden zijn het voeren van de naam 'Ubuntu
        Nederland', het gebruik maken van delen van de website en andere
        infrastructuur en geldelijke middelen.

En er zijn meer groepen die slechts faciliteren, bijvoorbeeld het
beheerteam. Het beheerteam faciliteert webdiensten voor de overige
teams, vergelijkbaar met hoe de stichting diensten regelt voor
bijvoorbeeld het promotieteam, en andere teams die bijvoorbeeld een
server nodig hebben.

Ik zie geen fundamenteel probleem, of het zou moeten zijn dat het
bestuur van de stichting per definitie een gesloten team is. Maar ook
dat zie ik niet als een probleem, leden snappen prima dat het bestuur
van een stichting niet zo 'open' is als een promotieteam.

Wel lijkt het me erg onhandig als het bestuur van de stichting van de
gemeenschapsraad geen gebruik zou mogen maken van de middelen die
Ubuntu-NL tot haar beschikking heeft. Dan kan de stichting haar
agenda's, notulen, etc. niet publiceren onder Ubuntu-NL op launchpad en
de wiki, en wordt het voor leden van Ubuntu-NL veel lastiger bij te
houden wat de stichting zoal doet.

Waarom zou het bestuur van de stichting buiten Ubuntu-NL moeten staan?
Wat is het nu daar van?