[ubuntu-nl gemeenschapsraad] Verkiezingen raad in de toekomst openbaar?

Sense Egbert Hofstede sense op ubuntu.com
Ma Okt 31 14:05:57 CET 2011

2011/10/31 Thomas de Graaff <thomas op thomasdegraaff.nl>:
> Tijdens de irl meeting gaf Cees aan dat hij het wenselijk vond dat de
> verkiezingen voor de gemeenschapsraad openbaar zouden plaatsvinden zodat
> je kan zien wie op wie heeft gestemd. Daarnaast gaf hij aan dat het
> wenselijk zou zijn als er een plek voor discussie zou zijn waar men kan
> bespreken welke kandidaten geschikt zouden zijn, en waar kandidaten in
> kunnen aangeven waar ze staan e.d. Dan wordt stemmen niet alleen maar
> een knopje drukken, maar vindt er een inhoudelijke discussie plaats.
>
> Wat vinden jullie?

Juist omdat we zo'n kleine gemeenschap zijn denk ik dat het stemgeheim
een groot goed is. Stemgerechtigden moeten kunnen stemmen op wie ze
willen zonder bang te moeten zijn voor wat de rest van de gemeenschap
er van vindt. Sociale druk kan heel vervelend werken. Daarnaast zie ik
niet in wat het voordeel van openbaarmaking zou kunnen zijn. Wat zou
het opleveren?

Een discussie met de kandidaten zou goed zijn, maar het medium en
modereren lijkt me lastig.

Groeten,
--
Sense Egbert Hofstede