[ubuntu-nl gemeenschapsraad] Geen stemming Raadsvergadering 10 december 2011

Sense Egbert Hofstede sense op ubuntu.com
Zo Dec 18 13:33:34 CET 2011

Thomas beschrijft goed hoe ik er ook over denk. We zijn maar een
kleine gemeenschap: werken met officiële erkenning van teams e.d. zou
dingen alleen maar veel te gecompliceerd maken. In feite werken we al
met officieuze teams: niemand zou zeggen dat de forumgroep niet de
facto 'erkend' is. Dat is voldoende.

Een ander voorbeeld is Mwanzo: dat was een initiatief uit de
gemeenschap dat gewoon maar begonnen is en door hard werken op een
niveau is gekomen waarop het in feite een vast onderdeel is. Daar is
geen erkenning voor nodig, wanneer het team ook nog voor erkenning had
moeten zorgen, denk ik dat het ze veel onnodige energie had gekost.

Het regelen van de erkenning bij de LoCo Council is een ander verhaal:
dat gaat als het ware om een keurmerk voor lokale gemeenschappen. Dat
is nodig omdat Canonical ondersteuning wil verlenen aan de lokale
gemeenschappen, maar omdat de internationale gemeenschap verder weg
staat van de lokale gemeenschappen is er een formalisatie nodig: hier
keuringen. Binnen Ubuntu Nederland hebben we een kleine gemeenschap,
dus staan we dicht genoeg bij elkaar om overdreven formalisatie niet
nodig te hebben.

De raad kan altijd moties aannemen waarin het zegt: "Wij vinden dat
team X dit moet doen." Er is geen  manier om het echt te af te dwingen
-- afgezien van bepaalde dingen die Thomas al noemde -- maar goed,
zelfs met erkenning zou er geen juridische grond zijn. We zijn sowieso
afhankelijk van de goede wil van onze medegemeenschapsleden. Daar is
niks mis mee, volgens mij kunnen we elkaar wel vertrouwen.

Over die 'opdracht' aan de stichting: dat is gewoon een kwestie van
woordkeuze. We kunnen het ook een formuleren als een vraag, maar ik
dacht dat het geven van een opdracht de rolverdeling duidelijker zou
maken.

Groeten,
Sense

Sense Egbert Hofstede