[Ubuntu NL gemeenschapsraad] Advies LTS of nieuwste versie op homepage

Thomas de Graaff thomasdegraaff op planet.nl
Ma Jun 13 00:16:02 CEST 2011

Er is een steeds terugkerende discussie in de gemeenschap of het beter
is LTS uitgaven dan wel normale uitgaven te adviseren. Om te voorkomen
dat die discussie iedere keer weer terugkomt heb ik dat op de agenda van
de gemeenschapsraad gezet. Cees gaf op irc aan dat deze discussie ook al
binnen het documentatieteam is gevoerd. Waarbij mijn reactie was dat dit
er blijkbaar dan niet toe heeft geleid dat de discussie niet steeds weer
terugkomt aangezien er niks is veranderd.

Ik ben inderdaad van mening dat dit een kwestie is waarover de
gemeenschapsraad zich kan buigen. Ten eerste juist omdat het bijna alle
teams aangaat. Zowel events, forum, documentatie, irc krijgen te maken
met mensen die een keuze voor een Ubuntu versie moeten maken. De
gemeenschapsraad is er juist voor zaken die boven één team uitgaan om
besluitvorming e.d. daarover makkelijker te maken. Ten tweede is het wat
mij betreft ook zeker niet 'pietluttig' maar een belangrijke kwestie.
Een keuze voor een LTS of normale uitgave kan vaak het verschil maken
tussen een slechte of een goede ervaring met Ubuntu.

De voorlopige conclusie van de gemeenschapsraad is dat het beter is
leden te informeren over de algemene verschillen tussen LTS en normale
versies zodat ze zelf een keuze kunnen maken, dan om vooral de normale
versie te adviseren zoals nu gebeurt.

On Sun, 2011-06-12 at 22:19 +0200, Rachid wrote:
> [...]
> sturende dingen te doen?
> Ik zou een beetje oppassen dat je als raad zijnde niet verzeilt in dit
> soort, in mijn ogen, pietluttige discussies. Lijkt me niet goed voor
> het vertrouwen in een raad die staat voor de gehele organisatie van
> Ubuntu Nederland.
> Dit issue gaat vooral een paar teams aan (webteam en
> documentatieteam). Forumteam nog niet eens denk ik, omdat je moeilijk
> alle forumleden kunt verplichten versie X aan te raden.
> Ik heb nergens gezien dat jullie de betrokken teams hebben
> geraadpleegd of ermee hebben gediscussieerd.

Dat zou inderdaad beter kunnen, goed punt.

> Groeten,
> Rachid.
>

> ps. Ik raad mijn digibete kennissen trouwens LTS aan. Maar ik vind
> niet dat we dit bij Ubuntu NL als regel moeten instellen.

De gemeenschapsraad wil juist niet een advies opleggen (laatste versie
danwel LTS) maar juist leden beter informeren over de verschillen zodat
leden zelf een keuze kunnen maken.