[Ubuntu NL gemeenschapsraad] Advies LTS of nieuwste versie op homepage

Thomas de Graaff thomasdegraaff op planet.nl
Ma Jun 13 10:57:11 CEST 2011

Het voorstel om gebruikers te informeren zodat ze zelf een goede keuze
kunnen maken wat voor hun geschikt is gaat niet in tegen het advies dat
internationaal geld om thuisgebruikers te adviseren de laatste versie te
installeren.

Een advies is nu eenmaal iets anders dan informatievoorziening. Dat
mensen op basis van goede informatie een advies naast zich neer kunnen
leggen wil niet zeggen dat het bieden van informatie strijdig is met het
geven van een advies. Het betekent ook niet dat het geven van een advies
als gevolg heeft dat er geen informatie meer gegeven mag worden.

Ik kan het nog wel een keer herhalen voor de duidelijkheid. De
gemeenschapsraad is dus niet van mening dat er een (strijdig) advies
gegeven dient te worden aan beginners om een LTS te installeren, maar
wil gebruikers duidelijk informeren over de algemene verschillen tussen
LTS en normale uitgave zodat deze zelf een keuze kunnen maken voor de
versie die het best bij hun past.

Daarbij lijkt het me inderdaad goed om de informatievoorziening te laten
aansluiten bij wat er internationaal gedocumenteerd is zodat er geen
strijdigheid is met wat er internationaal is gedocumenteerd.

Als uitgangspunt kan dan bijvoorbeeld de technische documentatie pagina
over LTS op de wiki genomen worden:
http://wiki.ubuntu-nl.org/LTS
en dus
https://wiki.ubuntu.com/LTS

Hieruit:

LTS versie:

- Stabiele uitgave door een aanzienlijke beperking van het aantal nieuwe
functies.
- Structurele veranderingen worden zoveel mogelijk vermeden zoals het
veranderen van de standaard set van toepassingen of vergaande
veranderingen in programmabibliotheken of een verandering op systeem
niveau.
- Gericht installaties waar de gemiddelde gebruiker weinig veranderingen
wil.
- Meer getest: De ontwikkeltijd is korter en er is een langere (Beta)
testperiode om meer testen en foutoplossingen mogelijk te maken.
- De aandacht gaat voornamelijk uit naar het verbeteren van bestaande
functies ten koste van het invoeren van nieuwe functionaliteit.
- In plaats van automatische nieuwe pakket te importeren uit Debian
unstable wordt verder gegaan met het testen van Debian testing. Het
voordeel is minder nieuwe bugs en ​​/ of regressies bugs van nieuwe
functies en / of verbeteringen uit Debian unstable.

Dit geeft duidelijk verschillen weer tussen LTS en normale uitgaven. Het
lijkt me goed om informatievoorziening te baseren op dergelijk duidelijk
technische documentatie.

Wel moet er natuurlijk een vertaalslag plaatsvinden van dergelijke
technische informatie naar informatie die begrijpelijk is voor niet
technische gebruikers. Ubuntu is tenslotte opgericht om Linux bruikbaar
te maken voor iedereen, en niet alleen techneuten. Met termen als
"Debian unstable" en "Debian testing", beta en alpha testperiodes,
regressie bugs, programmabibliotheken e.d. hoef je bij de gemiddelde
mens niet aan te komen...