[ubuntu-nl gemeenschapsraad] Agendapunt 1d: Hoe te beslissen over leden toevoegen aan stemgerechtigden?

Ronnie van den Crommenacker ronnie.vd.c op gmail.com
Za Okt 8 22:23:20 CEST 2011

Bij het worden van Ubuntu Member, moet je inderdaad een wiki pagina
aanmaken, testimonials verzamelen en tijdens een openbare meeting 'je
standpunten verdedigen'. Dit systeem met volledige openheid werkt erg
goed. Lang niet iedereen die zich aanmeld voor Ubuntu Member, die krijgt
die 'titel'. Lukt het niet, dan is het soms een kwestie van je wiki wat
verbeteren en weer opnieuw proberen of eventueel een jaartje langer
actief bijdragen.

Het kost dus tijd om je voor te bereiden en voor de council om je te
beoordelen. Binnen een grote community werkt dit erg goed, de community
council kennen vaak de 'aankomend member' nog niet en moeten het dus
hebben van de informatie op de wiki en de testimonials. Dit process zal
denk ik in een kleine community zoals Ubuntu-NL erg overkill zijn en de
drempel erg hoog leggen. Dit lijkt me niet de bedoeling. Wel ben ik voor
een openbare discussie hierover. Zoals Sense al aan gaf, komt de term
'achterkamerjespolitiek' anders al snel om de hoek kijken.

Mijn voorstel is dat we bij een aanmelding per gemeenschapsraadslid 2
opties hebben.
1. Goedkeuren
2. Vraag om meer informatie over de acitviteiten van deze persoon

Zodra gevraagd wordt om meer informatie en deze ook geleverd is
(bijvoorbeeld op een wiki pagina) dan zijn er weer 2 opties:
1. Goedkeuren
2. Afkeuren (met rede)

Dit maakt de drempel voor de aankomende stemgerechtigden een stukje
lager. Wanneer het grootste gedeelte van de gemeenschapsraad je dus al
kent, dan hoef je alleen de mail maar te versturen. Wanneer je verwacht
dat ze je niet kennen, dan lever je meteen deze informatie om dit
process te versnellen.

Het aanmelden en stemmen kan wat mij betreft via de mailingslijst,
waarbij elke keer ook een cc naar de persoon die zich aanmeld wordt
gestuurd, ook vind ik dat het mogelijk moet zijn om je tijdens een
vergadering aan te melden en dat we dan stemmen.

Groet,
Ronnie